Tuesday, November 30, 2010

4 days.....

Adik ku sekeluarga dan bonda tersayang dari Kota Bharu datang bercuti di rumahku di Bandar Baharu, gembira hati ini tiada dapat digambarkan kerana adik ku yang seorang ini memang cukup susah nak keluar dari Kelantan untuk bercuti.

Hari 1:
Banyak perkaralah yang diperkatakan ketika dok bersembang beramai-ramai selepas makan malam, antaranya ialah tentang rumah yang sebelum ini aku telah memperuntukkan sejumlah wang untuk membeli daripadanya, walaupun pada hakikatnya rumah itu aku sudah hilang minat untuk membelinya pada ketika ini, entahlah… macam mana nak ku putuskan, sudah janji .
Antara yang menarik perhatian ku juga ialah tentang “perniagaan Pokke @Pokko”. Aku memang berat nak percaya, begitu juga adik ku ini. Tetapi katanya dia melihat bukti beberapa orang yang berjaya dapat ratusan ribu dan mengenali secara dekat beberapa orang ejen yang berurusan membeli cicak pokke tersebut untuk dihantar ke luar negara, janji ada barang, bayaran akan dibuat. Wallahualam, susah aku nak percaya.

Hari 2:
Antara topik pada malam ini ialah mengenai kisah supupu-sepupuku di Kota Bharu. Bayaran sudah dibuat tetapi janji nak pindah masih bertangghuh-tangguh lagi, semua sepupuku sebelah yang satu lagi jadi pening kepala. Sebabnya, bapanya menyatakan arwah nenek mereka berjanji untuk menyerahkan kepada mereka tetapi tidak ditunaikan semasa hidup, dan berbagai-bagai lagi kisah ataupun “alasan”. Semua itu tidak dapat dipastikan kerana tiada hitam putihnya, hanya sebagai andaian dan kononnya sudah menjadi janji, Wallahualam, Allah jua yang mengetahui. Aku nak mereka datang bawa cerita yang “enjoy-enjoy’ sahaja,jadi aku hanya angguk-angguk dan senyum sahaja, tak tahu nak cakap apa, no komen.

“Abang Min tolong selesaikanlah masalah mereka, dulu Abang Min dapat selesaikan kemelut yang pernah melanda mereka. Abang Min suruh salah seorang pergi minta maaf ke, atau macam mana sehingga mereka saling bermaafan dah? Kami rasa seronok setelah sekian lama melihat mereka bertahun-tahun tidak bertegur sapa”, pohon adikku agar kemelut itu berakhir.

“Abang Min tak paksa dan tak suruh pun, hanya Abang Min minta mereka ingat, tidak rugi jika sesiapa yang memulakan dahulu memohon maaf dan memberi kemaafan, itu sahaja”, balas ku menceritakan kisah yang sebenarnya berlaku.

Walau bagaimana pun, janji ku kali ini, sebagai “abang sulung” akan ku cuba, kerana apa jua kemelut yang melanda jika masing-masing ingat Tuhan itu BENAR, ingat Al Quran itu BENAR, ingat hidup sesudah mati itu BENAR, insya Allah akan membawa natijah yang baik.

Hari 3
Menunaikan janji ku untuk membawa mereka makan-makan dan berjalan-jalan di Pulau Mutiara. Sehari suntuk di sana dan pada malamnya terus bawa balik ke Parit Buntar, makan char koe tiaw, seperti dijanjikan. Tiada sembang-sembang lagi malam itu kerana masing-masing keletihan dan terus tertidur.

Hari 4
Hari ini aku berjanji untuk membawa mereka pulang ke Kota Bharu dengan selamat dan penuh dengan kenangan manis, Insya Allah. Itu janji manisku.

Berpegang dengan janji Allah, tentu selamat dunia akhirat…….

No comments: